Rabu, 13 April 2011

Panduan Khatam Al-Quran

Assalamualaikum,

Tahniah kerana dah on the way nak khatam al-Quran!

Di bawah ini merupakan panduan ringkas sekiranya anda nak mengadakan majlis khatam al-Quran (tak kisah la peringkat kampung ke atau pun kecil-kecilan bersama ahli keluarga atau bersama2 housemate2/rakan sepengajian)

1. Khatam pada hari Jumaat (penghulu segala hari)
2. Berpuasa pada hari sebelumnya (Khamis)
3. Seelok-eloknya ajak anggota keluarga, kawan2 semasa nak khatam dan berdoa bersama-sama dalam majlis itu (Waktu mustajab untuk berdoa ialah pada masa khatam al-Quran)
4. Selepas surah ad-Dhuha bertakbirlah pada setiap kali habis surah hingga ke surah an-Nas.


alamak shoot tersenget skit.. sorry ye..

5. Sambung membaca al-Fatihah, 5 ayat awal al-Baqarah dan ayat ke-115 surah al-An'am.

Tahniah kerana berjaya khatam al-Quran!

Kalau ada yang nak mencari2 buku rujukan tentang khatam boleh la dapatkan buku Panduan Berkhatam al-Quran terbitan Al-Hidayah. Regenye RM4.50 je.


Camni la rupa covernye

Persoalan-persoalan tentang khatam al-Quran

Perlu ke khatam al-Quran?
Amat perlu bagi kita sebagai mukmin untuk membaca sampai habis (khatam) dan beramal dengan isi kandungannya. Al-Quran ada syafaat yang boleh menyelamatkan pembacanya ketika melalui waktu timbangtara amalan.

Berapa kali patut khatam?
Sebanyak-banyak yang boleh. Lagi banyak lagi bagus. Bukan setakat 2-3 kali je seumur hidup.
Khatam banyakkkkkk2 okey. Para sahabat dulu beribu2 kali khatam. Mari kita kira, amik contoh yang khatam seminggu sekali.. sebulan 4x, setahun dapat 48x. kata lah dok amalkan khatam 48x setahun tu dpt buat selama 40 tahun.. makanya 1920x khatam.

Cara nak motivasikan diri untuk khatam?
Err.. tak termotivate lagi ke bila tau org dulu khatam beribu kali? hehehe.. ok la. Ni Ustaz Fathi suggest; setiap kali lepas khatam, belilah al-Quran baru. Letak start date, end date. Peh tu susun kat rak, haa.. buat motivasi.. Bila dah banyak sgt, buleh la wakaf kat masjid atau sedekah kepada pencinta-pencinta al-Quran yang lain :)

Apa yang best masa khatam?
1. Sabda Rasulullah SAW: "Jika seseorang telah mengkhatamkan al-Quran, maka 60,000 malaikat mendoakannya ketika khatam itu"
2. Waktu doa mustajab
3. Ada pulut kuning.. tu pun kalau mak nak masakkan.. *hehehe gurau*

Mungkin sekarang ni kita diduga dengan banyak urusan keduniaan (ujian bagi umat Nabi Muhammad SAW ialah harta benda; berbeza utk setiap orang. Mungkin ada terlebih, mungkin terkurang.. wallahualam) tetapi kita semua kena cubalah usahakan membaca al-Quran dan mengamalkannya sebanyak dan sebaik mungkin. Kalau takdan nak baca, dengarlah bacaan al-Quran.

"Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat" Al-A'raf, Ayat 204

Semoga al-Quran menjadi cahaya hidup kita di dunia dan menjadi pembela di akhirat.

Sumber rujukan: Buku Panduan Berkhatam al-Quran dan nota kelas

Wallahualam

1 ulasan:

  1. terima kasih untuk entry ni.. kena carilah buku khatam tu.. saya ni xpandai khatam pun... habis baca macam tu je..hihi

    semoga Allah membalasnya atas usaha murni ini.

    BalasPadam

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...